НОВИЗНА В НАУКЕ И ЖИЗНИС ПОЗИЦИЙ ЭКОНОМИКО-ГЕОГРАФА

Title

Novelty in science and life from the standpoint of an economic geographer

Автор(ы)

А.И. Трейвиш

Author(s)

A.I. Treivish

DOI

10.5922/1994-5280-2021-3-8

Страницы/Pages

88-99

Статья

Загрузить

Ключевые слова

 новизна, новое, старое, инновация, псевдоинновация, география, социально- экономическая география, развитие.

Keywords

novelty, new, old, innovation, fake (pseudo-) innovation, geography, socio-economic geography, development.

Аннотация

Вопрос о там, что ново и что нет, сам по себе очень стар, а по сути вечен в истории человечества. Автор касается его в двух аспектах и для двух миров: широкого мира жизни и узкого мира образования и науки, включая совсем узкий географический. Показано, что истинная новизна остается редкой, а гонка за ней составляет и благо, и бич современного мира. Инновации востребованы, о них много говорят, но сплошь и рядом их имитируют, заменяя псевдоинновациями. В позитивном контексте они изучаются географами, а вот в негативном – кажется, нет. По мнению автора, циклические процессы не обладают новизной в полном смысле слова. Приведены примеры двух открытых в будущее сдвигов с неясным исходом из области экономики (смены ее структурных типов) и демографии (смены типов воспроизводства населения и его старения). У обоих есть пространственные факторы и проявления. Для науки настоящая новизна ценнее, чем для деловой практики. Анализ старого и нового в научно-квалификационных работах привел к выводу о первостепенной важности новизны результатов. Для российской науки и образования с их серьезными проблемами это ключевой фактор выживания и успеха.

 

Abstract (summary)

What is new or not is a pretty old question per se, and in fact eternal in the history of mankind. The author raises it in two facets and for two worlds, the wide world of life and the narrow world of education and science, including the very narrow geographical one. As it is shown, a true novelty remains rare, and the pursuit of it is both a blessing and a scourge of the today’s world. Innovations are in demand, they are talked about a lot, but they are often imitated and replaced with fakes. They are studied by geographers in a positive context, but they are not in a negative one, as far as I can see. To me. cyclic processes lack novelty in the full sense of the word. Two examples of shifts open to the future, with an unclear outcome, are given in the article, one from the field of economics (changes in its structural types) and the other, from demography (changes in the types of reproduction and ageing). Both have their specific spatial factors and manifestations. True novelty is more valuable in science than in business practice. For Russia’s science and education, with their serious problems, this is a key factor of survival and success.

 

Список литературы

1.     Агирречу А.А. Институциональная структура защит кандидатских и докторских диссертаций по географии // Известия РАН. Сереогр. 2018. № 3. С. 117–128. DOI: 10.7868/S2587556618030123.

2.     Ачкасова Т.А. Географизация стадий инновационного процесса на глобальном уровне // География мирового развития. Вып. 3. М.: КМК, 2016. С. 61–72.

3.     Ващенко В.П. О факторах инновационного развития // Альманах «Наука. Инновации. Образование». 2013. № 14. С. 211–223.

4.     Вишневский А.Г. Демографическая история и демографическая теория. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2019. 368 с.

5.     Вольф М.Н. Ранняя греческая философия и Древний Иран. СПб: Алетейя, 2006. 224 с.

6.     Горкин А.П., Трейвиш А.И., Фетисов А.С. Траектории развития стран мира и эволюционное страноведение // Вестник Моск. ун-та. Сер. 5. Геогр. 2005. № 2. С. 18–28.

7.     Горохов С.А. География религий: Циклы развития глобального конфессионального пространства. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2020. 235 с.

8.     Диесперова Н.А. «Псевдоинновации» и «псевдоинвестиции» в экономике России // Вестник РУДН. Сер. Экономика. 2017. Т. 25. № 1. С. 41–53. DOI: 10.22363/2313-2329-2017-25-1-41-53.

9.     Зиновьев А.С., Морачевская К.А. Структура современных исследований в общественной географии за рубежом (по материалам съезда Ассоциации американских географов) // Вестник Моск. ун-та. Сер. 5. География. 2019. № 2. С. 108–111.

10.   Индикаторы науки: 2019: стат. сборник / Л.М. Гохберг и др. М.: НИУ ВШЭ, 2019. 328 с.

11.   Ливингстон Д. Путешествия и исследования в Южной Африке с 1840 по 1855 гг. Сокр. пер. с англ. М.: Географгиз, 1955. 392 с.

12.   Малкина М.Ю. Институциональные ловушки инновационного развития российской экономики // Журнал институциональных исследований. 2011. Т. 3. № 1. С. 50–60.

13.   Матвейчев О. А. Инновации и симуляция [Электр. ресурс] // «Свободный мир». 07.03.2009. URL: www.liberty.ru (дата обращения 01.08.2021).

14.   Поскряков А.А. Инновационная культура [Электресурс] / Каф. социологии и гуманитарной культуры МИФИ. 2004. URL: https://sociology.mephi.ru/docs/kulturologia/html/pos1.htm (дата об- ращения 01.08.2021).

15.   Саушкин Ю.Г. Сорокалетние... (памяти Алексея АлександровичаМинца) // Ресурсы, среда, расселение. М.: Наука, 1974. С. 15–19.

16.   Саушкин Ю.Г. Что такое экономико-географическое открытие? // Экономическая и социальная география на пороге XXI века. Смоленск: Изд-во СГУ, 1997. С. 134–152.

17.   Трейвиш А.И. Как нас теперь называть (о содержании и наименовании нашей науки) // Социально-экономическая география. Вестник Ассоциации российских географов-обществоведов. 2012. № 1. С. 5–19.

18.   Федисова А.Н. Псевдоинновации в России // Проблемы экономики и менеджмента. 2017. № 1 (65). С. 33–36.

19.   Харин А.А., Коленский И.Л., Харин А.А. Словарь инновационных терминов. М.–Берлин: ДиректМедиа, 2016. 255 с.

20.   Beswick C. The Rise of Fake Innovation. May 17, 2021. [Электр. ресурс]. URL: https://crisbeswick. com/the-rise-of-fake-innovation/ (датаобращения 01.08.2021).

21.   Gallman R.E., Weiss T.J. The service industries in the nineteenth century // Production and Productivity in the Service Industries / Fuchs R.V. (ed.). NewYork: ColumbiaUniversityPress, 1969. P. 287–352.

22.   Jest StuffelImitation is Better than Innovation: How to Imitate in SEO. November 1, 2010. [Электресурс]. URL: https://moz.com/blog/imitation-is-better-than-innovation-how-to-imitate-in-seo (дата обращения 01.08.2021).

23.   Haustein H.-D, Maier H. Basic, Improvement and Pseudo-Innovations and their Impact on Efficiency [Электр. ресурс] / IIASA Working Paper WP-79-096. Laxenburg (Austria), 1979. 36 p. URL: https:// core.ac.uk/download/pdf/33892559.pdf (датаобращения 01.08.2021).

24.   Thomas A. Fake vs. Real Innovation: How to Tell the Difference. March 24, 2020. [Электресурс]. URL: https://productcraft.com/perspectives/fake-vs-real-innovation-how-to-tell-the-difference/ (дата обращения 01.08.2021).

25.   World Population Prospects 2019 [Электр. ресурс// UN Population Division, Department of Economic and Social Affairs / Estimates 1950–2020, Files POP/5; INT/3-1. URL: https://population. un.org/wpp/Download/Standard/Population/ (датаобращения 01.08.2021).

 

References

1.       AgirrechuА.А. The institutional structure of PhD and doctoral thesis defenses in geography. IzvestiyaRossiiskoiAkademiiNauk. SeriyaGeograficheskaya2018, no. 3, pp. 117–128. (In Russ.)

2.       AtchkassovaТ.А. Geographisation of innovation process at the global level. In: Geographiamirovogorazvitia [Geography of World Development]. Iss. 3. Мoscow: КМК Publ., 2016, pp. 61–72. (InRuss.)

3.       Vashchenko V.P. About factors of innovation development. Al’manah «Nauka. Innovacii. Obrazovanie», 2013, no. 14, pp. 211–223. (InRuss.)

4.       VishnevskiyА.G. Demographic history and demographic theory [Demographic History and Demographic Theory]. Moscow: HSE Publ. House, 2019. 368 p. (InRuss.)

5.       Volf M.N. Rannyayagrecheskayafilosofiya i Drevnij Iran [Early Greek Philosophy and Ancient Iran]. St. Petersburg: AletheiaPubl., 2006. 224 p. (InRuss.)

6.       GorkinА.P., TreivishА.I., FetisovА.S. Development trajectories of the countries and the evolutional nations’ studies. VestnikMoskovskogoUniversiteta. Ser. 5. Geografiya, 2005, no. 2, pp. 18–28. (InRuss.)

7.       Gorokhov A.S. Geografiyareligij: Ciklyrazvitiyaglobal’nogokonfessional’nogoprostranstva [Geography of Religions: Development Cycles of the Global Religious Landscape. Мoscow: UNITY- DANA Publ., 2020. 235 p. (InRuss.)

8.       Diesperova N.А. «Pseudo innovations» and «pseudo investments» in Russian economy. Vestnik RUDN. Ser. Ekonomika, 2017, vol. 25, no. 1, pp. 41–53. DOI: https://doi.org/10.22363/2313-2329- 2017-25-1-41-53. (InRuss.)

9.       Zinovyev A.S., Morachevskaya K.A. Structure of current studies in human geography in foreign countries (following the materials of the annual meeting of the Association of American Geographers). VestnikMoskovskogoUniversiteta. Ser. 5. Geografiya, 2019. no. 2, p. 108–111. (InRuss.)

10.     Indikatorynauki: 2019: stat. sbornik [Science and Technology Indicators in the Russian Federation: 2019: Data Book] Gokhberg L. et al. NRU Higher School of Economics. Moscow: HSE Publ., 2019. 328 p. (In Russ.)

11.     Livingston D. Puteshestviya i issledovaniya v YUzhnojAfrike s 1840 po 1855 gg. [Travels and Researches in South Africa from 1840 to 1855]. Abbr. transl. Moscow: GeografgizPubl., 1955. 392 p. (InRuss.)

12.     Malkina M.Y. Institutional traps of the innovative development of Russian economy. Zhurnalinstitutsionalnykhissledovaniy, 2011, vol. 3, no. 1, pp. 50–51. (InRuss.)

13.     MatveichevО.АInnovacii i simulyaciya [Innovations and Simulation]. «Svobodnyymir», 07.03.2009. URL: www.liberty.ru [Accessed 01.08.2021] (InRuss.)

14.     PoskriakovА.АInnovacionnayakul’tura [Innovative Culture]. Moscow Engineering Physics Institute. depart. of sociology and humanitarian culture, 2004. URL: https://sociology.mephi.ru/docs/kulturologia/ html/pos1.htm [Accessed 01.08.2021] (In Russ.)

15.     SaushkinYu.G. In memory of Aleksey Aleksandrovish Mints). InResursy, sreda, rasselenie

[Resources, Environment, Settlement]. Moscow: Nauka Publ., 1974, pp. 15–19. (InRuss.)

16.     SaushkinYu.G. What is an economic-geographical discovery? In: Ekonomicheskaya i social’nayageografiyanaporoge XXI veka [Economic and Social Geography at the Eve of the 21st Century]. Smolensk: SmolenskHum. Unuv. Publ., 1997, pp. 134–152. (InRuss.)

17.     Treivish A.I. What to call us now (about the content and name of our science). Sotsialno- ekonomicheskayageografiya: VestnikAssotsiatsiirossiyskikhgeografov- obshchestvovedov, 2012, no. 1, pp. 5–19. (InRuss.)

18.     FedisovaА.N. Pseudo-innovations in Russia. Problemyeconomiki i menejmenta, 2017, no. 1 (65), pp. 33–36. (InRuss.)

19.     Kharin A.A., Kolenskiy I.L., Kharin A.A. (jr.). Slovarinnovacionnyhterminov [Dictionary of Innovation Terms]. МoscowBerlin: Direkt-MediaPubl., 2016. 255 p. (InRuss.)

20.     Beswick C. The Rise of Fake Innovation. May 17, 2021. URL: https://crisbeswick.com/the-rise-of- fake-innovation/ [Accessed 01.08.2021].

21.     Gallman R.E., Weiss T.J. The Service Industries in the Nineteenth Century. In: Production and Productivity in the Service Industries. Fuchs R.V., ed. NewYork: ColumbiaUniversityPress, 1969, p. 287–352.

22.     Jest Stuffel Imitation is Better than Innovation: How to Imitate in SEO. November 1, 2010. URL: https:// moz.com/blog/imitation-is-better-than-innovation-how-to-imitate-in-seo [Accessed 01.08.2021].

23.     Haustein H.-D, Maier H. Basic, Improvement and Pseudo-Innovations and their Impact on Efficiency. IIASA Working Paper WP-79-096. Laxenburg (Austria), 1979. 36 p. URL: https://core.ac.uk/download/ pdf/33892559.pdf [Accessed 01.08.2021].

24.     Thomas A. Fake vs. Real Innovation: How to Tell the Difference. March 24, 2020. URL: https:// productcraft.com/perspectives/fake-vs-real-innovation-how-to-tell-the-difference/ [Accessed 01.08.2021].

25.     World Population Prospects 2019. UN Population Division, Department of Economic and Social Affairs / Estimates 1950–2020, Files POP/5; INT/3-1. URL: https://population.un.org/wpp/Download/ Standard/Population/ [Accessed 01.08.2021].