ГЕОГРАФИЯ ОСОБЫХ ЭКОНОМИЧЕСКИХ ЗОН И ИХ АНАЛОГОВ В РОССИИ

Title

Geography of Special Economic Zones and their analogues in Russia

Автор(ы)

О.В. Кузнецова

Author(s)

O.V. Kuznetsova

DOI

10.5922/1994-5280-2020-4-2

Страницы/Pages

19-31

Статья

Загрузить

Ключевые слова

преференциальный режим, особые экономические зоны, территории опережающего развития, геостратегические территории, моногорода, инвестиционная политика, региональная политика.

Keywords

preferential regime, special economic zones, territories of advanced development, geostrategic territories, single-industry towns, investment policy, regional policy.

Аннотация

В статье предлагается использовать подход ЮНКТАД к выделению особых экономических зон (ОЭЗ), в соответствии с которым ОЭЗ могут считаться образования, отвечающие трем критериям: четко определенные границы территории зоны, отличный от общенационального режим регулирования хозяйственной деятельности, развитая инфраструктура. В статье анализируется сложившаяся в России география ОЭЗ в таком широком их понимании. Делается вывод о неоправданной сложности российской системы ОЭЗ и их аналогов и предлагается создать полноценную государственную информационную систему по территориям с преференциальными режимами для инвесторов и повысить единообразие действующих режимов. Показано, что в настоящее время преференциальные режимы способствуют социально-экономическому развитию приоритетных геостратегических территорий (за исключением Северного Кавказа), но за их пределами скорее способствуют росту межрегиональных различий в уровне социально- экономического развития, нежели их сокращению. Предлагается не отказываться от создания ОЭЗ и их аналогов в проблемных регионах, но предоставлять инвесторам достаточные по своей благоприятности условия и дифференцированно подходить к оценке эффективности ОЭЗ и их аналогов в регионах с объективно разным уровнем инвестиционной привлекательности.

Abstract (summary)

The article suggests using the UNCTAD approach to the allocation of special economic zones, according to which SEZs can be considered as entities that meet three criteria: clearly defined boundaries of the zone territory, economic activity regime different from the national one, developed infrastructure. The article analyzes the geography of SEZs in Russia in such a broad sense. It is concluded that the Russian SEZ system and its analogues are unreasonably complex, and it is proposed to create a full-fledged state information system for territories with preferential regimes for investors, and to increase the uniformity of existing regulations. It is shown that at present preferential regimes contribute to the socio-economic development of priority geostrategic territories (with the exception of the North Caucasus), but beyond their borders they rather contribute to the growth of interregional differences in the level of socio-economic development, rather than their reduction. it is proposed not to abandon the creation of SEZs and their analogues in problem regions, but to provide investors with sufficient favorable conditions and to differentiate approach to assessing the effectiveness of SEZs and their analogues in regions with objectively different levels of investment attractiveness.

Список литературы

1.    Авдеев Ю.А. Свободный порт Владивосток – за и против // ЭКО. 2017. № 2. С. 5–26.

2.    Гаврилова Н.М. Территории инновационного развития России // Гос. ун-т Минфина России. Финансовый журнал. 2012. № 4. С. 81–90.

3.    Горбачева Н.В., Унтура Г.А. Оценка воздействия налоговых преференций на финансовые результаты высокотехнологического бизнеса в России // Финансы и кредит. 2015. № 36. С. 19–32.

4.    Громова Е.А. Перспективы развития законодательства о территориях со специальным режимом экономической деятельности // Lex russica. 2020. Т. 73. № 11. С. 9–20. DOI: 10.17803/1729- 5920.2020.168.11.009-020.

5.    Кузнецова О.В. О федеральной поддержке локализации инвестиций в России // Общество и экономика. 2016. № 3. С. 105–123.

6.    Кузнецова О.В. Особые экономические зоны: эффективны или нет? // Пространственная экономика. 2016. № 4. С. 129–152. DOI: 10.14530/se.2016.4.129-152.

7.    Ленчук Е.Б. Формирование инновационной инфраструктуры в российских регионах // Вестн. Ин-та экономики РАН. 2013. № 5. С. 76–91.

8.    Леонов С.Н. Преференциальные режимы созданных локальных точек роста и их влияние на экономику Дальнего Востока // Эконом. и социал. перемены: факты, тенденции, прогноз. 2020. Т. 13. № 3. С. 28–45. DOI: 10.15838/esc.2020.3.69.3.

9.    Либак В.В. Оценка институтов развития бизнеса предпринимателями города Владивостока // Ars Administrandi (Искусство управления). 2019. Том 11, № 2. С. 237–266. DOI: 10.17072/2218- 9173-2019-2-237-266.

10.  Ломакина Н.В. Государственное стимулирование инвестиций в минерально-сырьевые проекты: дальневосточный вариант // Регионалистика. 2018. Т. 5. № 4. С. 14–23. DOI: 10.14530/ reg.2018.4.14.

11.  Малкова Ю.В. К вопросу о необходимости создания зон с преференциальными налоговыми режимами с целью развития промышленных кластеров // Налоги и налогообложение. 2019. № 7. С. 1–18. DOI: 10.7256/2454-065X.2019.7.30481.

12.  Микитчук В.П. Современные подходы к проблеме регулирования предпринимательской деятельности в условиях особой экономической зоны (на материалах ОЭЗ Магаданской области) // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2019. Том 9. № 3А. С. 506–516. DOI: 10.34670/ AR.2019.89.3.056.

13.  Мотуренко С.М. Зоны территориального развития как новая форма развития предпринимательства // Труды Ин-та государства и права РАН. 2014. № 1. C. 178–189.

14.  Ниязова М.В., Варавенко В.Е. Особые правовые режимы предпринимательства на Дальнем Востоке России: экономико-правовое исследование. Владивосток, 2018. 138 с.

15.  Павлов П.В. Сравнительная характеристика законодательного регулирования различных видов особых экономических зон в Российской Федерации // Вестн. Финансовой академии. 2009. № 5. С. 33–38.

16.  Пинская М.Р. Свободная экономическая зона в Крыму: старые решения и новые возможности // Региональная экономика: теория и практика. 2015. № 44. С. 45–54.

17.  Прачева Е.В. Сравнение инструментов региональной политики: территории опережающего социально-экономического развития, особые экономические зоны, зоны территориального развития// Корпоративная экономика. 2018. № 3. С. 4–11.

18.  Bost F. Special Economic Zones: methodological issues and definition // Transnational Corporations.2019. Vol. 26. № 2. P. 141–153. DOI: 10.18356/948d2781-en.

19.  Kuznetsov A.V., Kuznetsova O.V. The success and failure of Russian SEZs: some policy lessons // Transnational Corporations. 2019. Vol. 26. № 2. P. 117–139. DOI: 10.18356/89dba835-en.

20.  Kuznetsova A.L. Towards a stable and dynamic economy in the Kaliningrad region // Baltic Region. 2015. No. 3. P. 83–95. DOI: 10.5922/2079-8555-2015-3-7.

21.  Narula R., Zhan J.X. Using Special Economic Zones to facilitate development: policy implications // Transnational Corporations. 2019. Vol 26. № 2. P. 141–153. DOI: 10.18356/72e19b3c-en.

22.  Nilov K.N. The Special Economic Zone in the Kaliningrad Region: towards a more effective legal regime // Baltic Region. 2018. Vol. 10. № 4. P. 74–87. DOI: 10.5922/2079-8555-2018-4-5.

23.  World Investment Report 2019. Special Economic Zones. UNCTAD, Geneva, 2019. 237 p.

 

References

1.    Avdeev Yu.A. The free port of Vladivostok – pros and cons. EKO, 2017, no. 2, pp. 5–26. (In Russ.).

2.    Gavrilova N.M. The regions of innovative development of Russia. Gosudarstvennyy Universitet Minfina Rossii. Finansovyy Zhurnal, 2012, no. 4, pp. 81–90. (In Russ.).

3.    Gorbacheva N.V., Untura G.A. Assessing the impact of preferences on financial results of advanced technology business in Russia. Finansy i Kredit, 2015, no. 36, pp. 19–32. (In Russ.).

4.    Gromova E.A. Prospects of development of legislation on territories with special regime for business activity. Lex russica, 2020, vol. 73, no. 11, pp. 9–20. DOI: 10.17803/1729-5920.2020.168.11.009-020. (In Russ.).

5.    Kuznetsova O.V. About federal support for investment localization in Russia. Obshchestvo i Ekonomika, 2016, no. 3, pp. 105–123. (In Russ.).

6.    Kuznetsova O.V. Special economic zones: efficient or not? Prostranstvennaya Ekonomika, 2016, no. 4, pp. 129–152. DOI: 10.14530/se.2016.4.129-152. (In Russ.).

7.    Lenchuk E.B. Formation of innovative infrastructure in the Russian regions. Vestnik Instituta Ekonomiki Rossiyskoy Akademii Nauk, 2013, no. 5, pp. 76–91. (In Russ.).

8.    Leonov S.N. Preferential regimes of established local growth points and its impact on the economy of the Far East. Ekonomicheskie i Sotsial’nye Peremeny: Fakty, Tendentsii, Prognoz. 2020, vol. 13, no. 3, pp. 28–45. DOI: 10.15838/esc.2020.3.69.3 (in Russ.)

9.    Libak V.V. Analysis of development institutions perception by the entrepreneurs of Vladivostok. Ars Administrandi, 2019, vol. 11, no. 2, pp. 237–266. DOI: 10.17072/2218-9173-2019-2-237-266. (In Russ.).

10.  Lomakina N.V. Government promotion of investment in mineral and raw materials projects: Far Eastern case. Regionalistica, 2018, vol. 5, no. 4, pp. 14–23. DOI: 10.14530/reg.2018.4.14 (In Russ.).

11.  Malkova Yu.V. To the question on the need for creation of zones with preferential tax regimes for the development of industrial clusters. Nalogi i Nalogooblozhenie, 2019, no. 7, pp. 1–18. DOI: 10.7256/2454-065X.2019.7.30481. (In Russ.).

12.  Mikitchuk V.P. Modern approaches to the problem of regulation of business activities in a Special Economic Zone (the example of Magadan region)]. Ekonomika: vchera, segodnya, zavtra, vol. 9, no. 3А, pp. 506–516. DOI: 10.34670/AR.2019.89.3.056. (In Russ.).

13.  Moturenko S.M. Areas of territorial development as a new form of enterprise development. Trudy Instituta Gosudarstva i Prava Rossiyskoy Akademii Nauk, 2014, no. 1, pp. 178–189. (In Russ.).

14.  Niyazova M.V., Varavenko V.E. Osobye pravovye rezhimy predprinimatel’stva na Dal’nem Vostoke Rossii: ekonomiko-pravovoe issledovanie [The special legal regimes for entrepreneurial business on the Russian Far East: economic and legal research]. Vladivostok, 2019, 138 p. (In Russ.).

15.  Pavlov P.V. Comparative characteristic of legislative control for different types of special economic zones in Russian Federation. Vestnik Finansovoy Akademii, 2009, no. 5, pp. 33–38. (In Russ.).

16.  Pinskaya M.R. Free economic zone in Crimea: old solutions and new opportunities. Regional’naya Ekonomika: Teoriya i Praktika, 2015, no. 44, pp. 45–54 (in Russ.).

17.  Pracheva E.V. Comparison of regional policy instruments: the territory of advancing socio-economic development, the special economic zone, the zone of territorial development. Korporativnaya Ekonomika, 2018, no. 3, pp. 4–11. (In Russ.).

18.  Bost F. Special economic zones: methodological issues and definition. Transnational Corporations, 2019, vol. 26, no. 2, pp. 141–153. DOI: 10.18356/948d2781-en.

19.  Kuznetsov A.V., Kuznetsova O.V. The success and failure of Russian SEZs: some policy lessons.

Transnational Corporations. 2019. Vol. 26, no. 2. pp. 117–139. DOI: 10.18356/89dba835-en.

20.  Kuznetsova A.L. Towards a stable and dynamic economy in the Kaliningrad region. Baltic Region, 2015, no. 3, pp. 83–95. DOI: 10.5922/2079-8555-2015-3-7.

21.  Narula R., Zhan J.X. Using special economic zones to facilitate development: policy implications.

Transnational Corporations, 2019, vol. 26, no. 2, pp. 141–153. DOI: 10.18356/72e19b3c-en.

22.  Nilov K.N. The Special economic zone in the Kaliningrad region: towards a more effective legal regime. Baltic Region, 2018, vol. 10, no. 4, pp. 74-87. DOI: 10.5922/2079-8555-2018-4-5.

23.  World Investment Report 2019. Special Economic Zones / UNCTAD, Geneva, 2019. 237 p.