ТИПОЛОГИЯ ЛОКАЛЬНЫХ ТРАНСПОРТНЫХ СИСТЕМ КАМЧАТСКОГО КРАЯ

Title

Typology of local transportation systems in Kamchatka Krai

Автор(ы)

Б.В. Никитин

Author(s)

B.V. Nikitin

DOI

10.5922/1994-5280-2021-1-5

Страницы/Pages

58-69

Статья

Загрузить

Ключевые слова

 Камчатский край, локальные транспортные системы, мобильность, зональность, удаленность, динамика освоения, глубинные интервью.

Keywords

Kamchatka Krai, local transportation systems, mobility, zonality, remoteness, development dynamics, in-depth interviews.

Аннотация

Статья посвящена анализу особенностей функционирования различных видов транспорта и мобильности населения в Камчатском крае – регионе, удаленном и изолированном от основной полосы расселения России. В основу работы положена типологизация локальных транспортных систем с использованием полевого метода исследования – глубинных интервью с экспертами информантами. На территории Камчатского края выявлено 11 типов локальных транспортных систем, которые подразделяются на две основные категории: с преобладанием автомобильного транспорта и относящиеся к зоне бездорожья, для которой не характерно доминирование конкретного вида транспорта. Ключевую роль в формировании различных типов локальных транспортных систем играет зональность, которая определяется в первую очередь исторической динамикой хозяйственного освоения региона. Наиболее освоенная территория – Петропавловск-Камчатский и окрестности – выполняет функцию связи с внешним миром и распределения транспортных потоков внутри края. Районы промышленного освоения XX века полностью зависят от работы автомобильного транспорта. Обширная зона бездорожья, слабо затронутая хозяйственной деятельностью, характеризуется активным участием местного населения в функционировании локальных транспортных систем, комбинированием различных способов передвижения. Выявленная специфика территории Камчатского края позволила сформулировать перечень рекомендаций по повышению эффективности работы локальных транспортных систем.

Abstract (summary)

This article analyses functioning of various modes of transport and population mobility specifics in Kamchatka Krai – the region located remotely and isolated from the main settlement zone of Russia. The work is based on the typology of local transportation systems using the field research method – in-depth interviews with experts. 11 types of local transport systems were identified on the territory of Kamchatka Krai. They are divided into two main categories: those with a predominance of road transport and those related to the off-road zone, which does not have one dominant particular mode of transport. A crucial contribution to the formation of various types of local transportation systems is made by zonality, which is determined primarily by the historical dynamics of economic development of the region. The most developed territory – Petropavlovsk-Kamchatsky and the surrounding area – serves as a link to the outside world and distribution hub of traffic flows within the region. Areas of industrial development of the XX century are completely dependent on the operation of road transport. The vast off-road zone, which is barely involved in economic activity, is characterized by the intensive participation of the local communities in the functioning of local transportation systems and the combination of various modes of transport. The identified specifics of Kamchatka territory allowed us to create a list of recommendations for improving the efficiency of local transportation systems.

Список литературы

1.       Быкасов А.В. Актуальные проблемы транспортного обеспечения прибрежного рыболовства Камчатского края // Вестн. Камчат. гос. техн. ун-та. 2013. № 25. С. 58–60.

2.       Волчкова Н.В., Макаров Д.В. Анализ потенциала развития морского порта г. ПетропавловскаКамчатского в рамках Северного морского пути // Вестник КРАУНЦ. Гуманитарные науки. 2016.№ 2 (28). С. 49–53.

3.       Гриц А.А. Особенности рекреационного освоения Камчатки // Проблемы региональной экологии. 2013. № 1. С. 164–168.

4.       Замятина Н.Ю. Антропология зональности: природа и культура в пространственной дифференциации человеческой деятельности // Вестн. археологии, антропологии и этнографии. 2019.№ 4 (47). С. 174–185.

5.       Замятина Н.Ю., Пилясов А.Н. Новый подход к освоению северных и арктических территорий России: локальная транспортная система // Проблемы развития территории. 2018. № 4 (96). С. 26–41.

6.       Каючкин Н.П. Географические основы транспортного освоения территории. Новосибирск: Наука, 2003. 166 с.

7.       Мирекина С.В., Веняминова Л.Е. Современное состояние и проблемы развития рыбной промышленности Камчатского края // Вестн. Камчат. гос. техн. ун-та. 2009. № 8. С. 47–51.

8.       Научно-аналитический доклад «Север и Арктика в новой парадигме мирового развития: актуальные проблемы, тенденции, перспективы» / Под ред. В.С. Селина, Т.П. Скуфьиной, Е.П. Башмаковой, Е.Е. Торопушиной. Апатиты: КНЦ РАН, 2016. 420 с.

9.       Пилясов А.Н., Замятина Н.Ю., Гончаров Р.В. Без мобильности нет креативности: антропология транспорта Сибири и Дальнего Востока // Пространственная экономика. 2019. Т. 15. № 4. С. 149–183.

10.     Приваловский А.Н. Типология локальных транспортных систем России: автореф. дисс. … канд. геогр. наук / Ин-т географии РАН. М., 2008. 24 с.

11.     Регионы России. Социально-экономические показатели. 2019: Стат. сб. / Росстат. М., 2019. 1204 с.

12.     Семенова О.В. Дороги среди вулканов. История дорожной отрасли Камчатки. Петропавловск-Камчатский: Камчатпресс, 2018. 220 с.

13.     Стратегия социально-экономического развития Камчатского края до 2025 года. Москва, 2009. 336 с.

14.     Усенюк С.Г. Дизайн для условий Севера: принцип сотворчества в проектировании транспортных средств: автореф. дисс. …канд. искусствоведения. Екатеринбург, 2011. 29 с.

15.     Berman M., Lance H. Remoteness, transportation infrastructure, and urban-rural population movements in the Arctic // Proceedings of the international conference on urbanization of the Arctic, Nuuk, Greenland, August 2012, Stockholm: Nordregio, 2012. P. 108–122.

16.     Del Gatto M., Mastinu C.S. Geography, cultural remoteness and the second nature of within-country economic development: do island regions lag behind? // Regional Studies. 2018. № 52(2). P. 212–224.

17.     Huskey L. Challenges to economic development: dimensions of «remoteness» in the North // Polar Geography. 2005. № 29 (2). P. 119–125.

18.     Taylor A., Carson D.B., Ensign Pr.C., Huskey L., Rasmussen R.O., Saxinger G. (eds.). Settlements at the edge. remote human settlements in developed nations. Cheltenham, UK; Northampton, MA, USA: EdwardElgarPublishing, 2016. 450 p.

 

References

1.     Bykasov A.V. Actual problems of transport system used for coast fishing industry in Kamchatka region. VestnikKamchatskogogosudarstvennogotehnicheskogouniversiteta, 2013, no. 25, pp. 58–60. (InRuss.).

2.     Volchkova N.V., Makarov D.V. Analysis of Petropavlovsk-Kamchatsky seaport development potential in the framework of Northern sea route. Vestnik KRAUNC. Gumanitarnyenauki, 2016, no. 2 (28), pp. 49–53. (InRuss.).

3.     Gritz A.A. Specialities of recreation assimilation of Kamchatka. Problemyregional’nojjekologii, 2013, no. 1, pp. 164–168. (InRuss.).

4.     ZamyatinaN.Ju. Anthropology of zonality: nature and culture in the spatial differentation of human activity. Vestnikarheologii, antropologii i jetnografii, 2019, no. 4 (47), pp. 174–185. (InRuss.).

5.     ZamyatinaN.Ju., Pilyasov A.N. A new approach to developing northern and arctic russian territories: local transport system. Problemyrazvitijaterritorii, 2018, no. 4 (96), pp. 26–41. (InRuss.).

6.     Kajuchkin N.P. Geograficheskieosnovytransportnogoosvoenijaterritorii. [Geographical fundamentals of transport development of the territory]. Novosibirsk: Nauka Publ., 2003. 166 p. (InRuss.).

7.     Mirekina S.V., Venjaminova L.E. Current state and the development problems of fishing industry of Kamchatka KraiVestnikKamchatskogogosudarstvennogotehnicheskogouniversiteta, 2009, no. 8, pp. 47–51. (InRuss.).

8.     Nauchno-analiticheskijdoklad «Sever i Arktika v novojparadigmemirovogorazvitiya: aktual’nyeproblemy, tendencii, perspektivy» [Scientific-analytical report. The North and the Arctic in the new global development paradigm: challenges, trends, prospects]. Selina V.S., Skuf›inoj T.P., Bashmakovoj E.P., Toropushinoj E.E., eds. Apatity: KNC RAN Publ., 2016. 420 p. (InRuss.).

9.     Pilyasov A.N., ZamyatinaN.Ju., Goncharov R.V. There is no creativity without mobility: anthropology of transport in Siberia and the Far East. Prostranstvennajajekonomika, 2019, Vol. 15, no. 4, pp. 149–183. (InRuss.).

10.   Privalovskij A.N. Tipologijalokal’nyhtransportnyhsistemRossii. [Typology of local transportation systems in Russia]. Abstract of PhD thesis in Geography, Moscow, 2008. 24 p. (InRuss.).

11.   RegionyRossii. Social’no-jekonomicheskiepokazateli2019. Statisticheskijsbornik. [Regions of Russia. Socio-economic indicators. 2019. Statistical compilation]. Moscow: Rosstat Publ., 2019. 1204 p. (In Russ.).

12.   Semenova O.V. Dorogisredivulkanov. IstorijadorozhnojotrasliKamchatki. [Roads among volcanoes. History of the road industry in Kamchatka]. Petropavlovsk-Kamchatsky: Kamchatpress Publ., 2018. 220 p. (InRuss.).

13.   Strategijasocial’no-jekonomicheskogorazvitijaKamchatskogokraja do 2025 goda[Socio-economic development strategy of Kamchatka Krai till 2025]. Moscow, 2009. 336 p. (In Russ.).

14.   Usenjuk S.G. DizajndljauslovijSevera: principsotvorchestva v proektirovaniitransportnyhsredstv. [Design for northern conditions: the principle of co-creation in vehicle design]. Abstract of PhD thesis in Art History, Moscow. Yekaterinburg, 2011, 29 p. (In Russ.).

15.   Berman M., Lance H. Remoteness, Transportation infrastructure, and urban-rural population movements in the Arctic. In: Proceedings of the international conference on urbanization of the Arctic, Nuuk, Greenland, August 2012. Stockholm: NordregioPubl., 2012, pp. 108–122.

16.   Del Gatto M., Mastinu C.S. Geography, cultural remoteness and the second nature of within- country economic development: do island regions lag behind? RegionalStudies, 2018, no. 52 (2), pp. 212–224.

17.   Huskey L. Challenges to Economic Development: Dimensions of «Remoteness» in the North. PolarGeography, 2005, no. 29 (2), pp. 119–125.

18.   Settlements at the Edge. Remote Human Settlements in Developed Nations. Taylor A., Carson D.B., Ensign Pr.C., Huskey L., Rasmussen R.O., Saxinger G. (Eds.). Cheltenham, UK; Northampton, MA, USA: EdwardElgarPubl., 2016. 450 p.